fredag 18 december 2009

Vad betyder egentligen 50 kronor?

.
Köpte precis 10kg gröt på Unicefs hemsida, kostar ju liksom bara 50kr. Om det kan hjälpa om så bara en familj så kommer jag vara glad! Man räddar liv för inga pengar som helst! Sverige sluta vara så snåla, vi klarar oss faktiskt utan de 50 kronorna! :) Ingen som egentligen inser det, man tänker att det inte spelar någon roll. Men eftersom alla tänker så så är det ju det som gör att de utsatta barnen är utsatta... Om vi alla tillsammans däremot skulle gå ihop och tänka annorlunda skulle det kanske kunna bli så mycket bättre. Om vi tänker oss att varje person i Sverige skulle skänka en krona, ja då skulle vi helt plötsligt ha ca nio miljoner kronor! Fatta hur mycket det skulle kunna hjälpa andra. Man inser inte hur bra vi egentligen har det här i Sverige och hur bra te.x vattnet är, man går till Ica och köper en Loka, när ännu bättre vatten egentligen finns i kran. Hur många utsatta länder har ens en kran? Eller ens rent vatten?

Jag känner hur maktlös jag är, allt jag egentligen skulle vilja göra är att åka till ett av de utsatta länder som finns här i världen och hjälpa till. Ge andra människor en framtid att se fram emot, känna så som jag gör. De flesta har ju inte ens en framtid att leva efter, jag vet ju att jag vill bli något inom kyrkan, florist, fotograf eller författare, kanske flera av sakerna. Men jag har ju möjligheten att göra det, tiden, pengarna, styrkan... Hur många har det egentligen?
Att hjälpa andra se en annan värld, att få ge flera chansen till ett bättre liv. Många skojar ju när de te.x säger "Tänk på barnen i Afrika!", när de kastar mat eller liknande... Men gör man egentligen det, vad händer med maten när man kastat den och vart kommer den ifrån från början? Stora frågor som kräver stora svar.
Jag önskar bara att jag i framtiden kommer få chansen att ge andra del av det liv som jag lever, även lära dem att det finns ett ord för Lycka och Framtidstro.

Även om jag själv inte alltid orkar att leva det liv jag själv lever så mår jag ju bra, jag har ju en familj och vänner som älskar mig, jag har ett jobb, jag har ett hem(till och med två för tillfället), jag har mat på bordet, jag har så många möjlighetet framför mig i min framtid att jag inte ens vet vad jag borde välja. Vilket jag är glad för att jag har. Men också för att jag under den här tiden lärt känna en av de starkaste känslorna som finns, (den mäktigaste, som man säger i bibeln), Kärleken, nu när jag vet vad det är och hur det känns kan jag lätt säga att det är värt att bli förälskad... Kanske bara i rätt person, eftersom man då man är förälskad vill vara med den andra personen.

Nu när jag ser ut över de fyra månader jag varit i Åtvids kan jag inte säga annat än att de har varit väldigt lärorika! Jag har lärt mig mycket mer än vad jag någonsin trodde jag skulle göra, en del lite tråkigare och en del roligare saker.

Men i allt det vackra måste det ju finnas svårigheter, annars skulle man inte kunna veta hur underbart det vackra egentligen är.

Har en otroligt fin kväll, här i Åtvids ligger snön perfekt och jag ska ut imorgon bitti och fota!
Puss på er alla<3
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar