torsdag 17 mars 2011

Utopi..?

Projektarbete på G.

Jag har, av min handledare Maria, fått i uppgift att söka reda på blomsorter, arrangemang och vanliga blomsterstilar från Sverige, år 1921. Vad man innan trodde lät som en ganska enkel uppgift, slutade med svåråtkomlig o nästan obefintlig, information. Vi var tillsammans till Carolinska i Uppsala under tisdagen och under flera timmar letade vi mestadels genom olika tidningar från -21, vilket resulterade i en aning för lite information än vad vi räknat med. Men idag var det sökning på Västmanlands Läns Museum och deras Fackavdelning, trevlig personal som verkligen tar fram mer än vad man först frågat efter, plus i kanten för det! 
Var till Västerås Statsbibliotek också, finns säkert mer att hämta, bara man vet vad man ska söka på. Det finns ju en aningens böcker där.. :P

Imorgon blir det att sätta sig ner, skriva, skriva och skriva. Sen har jag ett antikvariat som jag tänkte kolla upp nere på stan samtidigt som jag ska till körskolan. Det viktigaste är nu att komma igång, lägga upp och planera hur arbetet ska bli.

När man ändå är inne på samtalsämnet Vallby FM(friluftsmuseum), så kan jag meddela att jag hittills under mina praktikperioder aldrig haft så trevligt eller varit så intresserad av samtalsämnena som hålls mellan Maria och mig. Allt hon säger låter så vettigt och det är verkligen en trädgårdsmästare man kan vara stolt över, verkligen samtala med och glädjas över att ha som vän. Jag trivs så bra ute i trädgården, trodde aldrig att jag, efter nästan 7 månader på floristutbildningen, skulle helt ändra riktning mot trädgård... Men Maria har fått mig att inse, vad det är som är så härligt med att vara trädgårdsmästare. Nu vill man ju inte spendera sitt jobb mellan fyra väggar längre, man vill mycket hellre vara fri att kunna gå åt alla håll, utan något som stoppar ens drömmar...

Vi får väl se :)

KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar