fredag 11 mars 2011

Mango"trädet"

Har planterat heela eftermiddagen. Så härligt!

Mor min och jag, tog oss bort till blomsterlandet ute på Erikslund för att införskaffa mig lite nya grejer. Det vart blomjord, lecakulor, krukor, frön osv... Hittade fem stycken fina skyltar, på KistaMässan, med olika kryddnamn på som gjorde mig inspirerad till att börja odla lite kryddor. Om någon vill ha Oregano, Gräslök eller Persilja om ett halvår är det bara att hämta. Jag odlar ju bara för att jag vill få saker och ting att växa, inte för att på något sätt använda det.
Planterade i samma vända om några av mina aloe vera som har spridit sig och blivit flera, (det rimma XD haha), murgrönan som höll på att dö(brukar aldrig få dem att överleva...), min garderobsblomma som försökte spränga bort planteringskrukan i plast den var köpt i, samt att jag planterade mitt Mango"träd" i en lägre och mer bred kruka. Min Mangoväxt har varit ett projekt i några år nu och i år har den för första gången börjat blomma. Men skulle den försöka ge frukt skulle den nog inte komma långt, är ju lite kallt här... :P Den har en ganska gänglig "stam", om man nu kan kalla den det, som bär upp de övre bladen, ska försöka få rötterna att sprida sig mera åt sidorna istället för neråt så att stammen kanske blir tjockare, det funkar ju på Bonsai-träd i alla fall :)

Här ser ni en av dess otroligt söta små blommor. 
De har flera i samma "båt", men tydligen bara en som blommar...

Någon som har koll på Mango? Säg gärna till i sådana fall...

KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar