torsdag 3 juni 2010

Nyttig tid på kyrkogården

.
Det kan verkas konstigt när någon ger detta svar alltför fort och med ett lyckligt leende på läpparna. "Vad har du fått göra idag?" "Jag har fått gräva en grav!"

Det var svaret jag gav efter att jag i tisdags börjat min "praktik" på kyrkogården. Samma dag vart jag överlämnad i händerna på två killar som heter Robin och LG. Jag kände mig lite skraj över att hamna med två främmande killar, vilka jag skulle vara med hela dagen. Det regnade inte, men det var heller inte varmt. Jag fick ett par arbetsbyxor, kängor, t-skirt, jacka och ett par hanskar. Fullt utrustad vart jag slängd i lejongropen tillsammans med dessa killar... Typ, vi skulle i alla fall gräva en grav.
Jag satt mest på kanten för att observera och lärde då känna killarna ganska snabbt, trevliga båda två och kände att det skulle funka ganska bra resten av dagen. Jag var inte skraj längre...
... tills de satte på mig en fånig blå hjälm! Usch vad ful den var och vad ful jag kände mig i den, de sa att alla praktikanter måste ha hjälmen på sig när man gräver grav, även fast jag inte ens grävde... (Men hjälmen åkte av fort efter att de båda tittat bort :P) Jag fick i alla fall hoppa ner och platta till botten, sen fixa så den såg lite snyggare ut. Jag stod då ca 1.50m ner under gjord. Häftig upplevelse men kanske lite onödigt vetande, för att, gräva en grav kan ju alltid vara bra att kunna i framtiden... :P hehe


Robin o Jag i de fula blåa hjälmarna. Robin var inte snäll här på bilden...

Imorgon ska jag tillbaka till kyrkogården för att fylla igen graven igen, sen förhoppningsvis hitta på något annat roligt. I Tisdags fick jag också åka traktor med Robin, sen fick jag tvätta uppfarten med högtryckstvätt och sen fick jag den sista tiden vara med en tjej som heter Irene och hjälpa henne med att klippa runt vissa gravstenar. Var roligare än det låter faktiskt! Dock kan man tänkas tycka killarna där vara lite "perversa" i vissa lägen, men jag är ganska van från Västerås. :P haha
Idag (torsdag) fick jag hjälpa Irene med rabatterna runt församlingsgården, det skulle rensas ogräs och vi fick också luckra jorden. Har kramp i armarna! Kommer troligen ha träningsvärk imorgon, men fick i alla fall en lätt solbränna under jobbet ute idag. Underbart!

Nu ska jag sova och upp tidigt imorgon bitti, börjar på kyrkogården 07.00 och det tar ju ca tjugo min att cykla dit, så uppe innan tuppen är det som gäller.

KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar