lördag 7 november 2009

Mina egna ord

.
Nu sitter jag här på församlingsgården helt ensam vid min jobb dator och funderade ut en mer barnvänlig text tills imorgon då jag ska ha barn i gudstjänst, känns oerhört bra nu när den är klar. Det vart cirkus en sida, sen ska jag fråga dem några saker om historien och sen om vi hinner rita lite hur de tror/vet Egypten ser ut :)
Även om det inte kommer några barn så har jag ju lärt mig lite mer kring den här bibeltexten och det är både spännande och intressant att läsa vad det står på vissa ställen i bibeln. Även om man tycker den är svårläst, (som jag), så kan man ju fundera kring vad texternas mening har och vad där egentligen står. Vad den kanske vill säga oss människor. Jag gillar i alla fall den här texten, tänkte jag kan ju lika gärna lägga upp den så får ni säga vad ni tycker om den och om den kan vara bra för barn mellan 4 - 12 år. Kanske lite svårt om man får en 4 åring men 5/6 åringarna tror jag förstår perfekt. Hur som helst, sen kanske du tyckte om den också? Lite lättare översättning från bibeln helt enkelt, skrivet med mina egna ord.

Berättelsen om Josef och hans bröder.
Det var en gång en man, han hette Josef. Han hade hela 11 stycken bröder, men som inte alls tyckte om honom. Bröderna tyckte han var både mallig och försökte hela tiden göra sig bättre än de andra. Deras far hade alltid tyckt allra bäst om Josef, av alla bröderna, så han fick vara den som fick följa med fadern överallt, Josef var den som fick nya kläder och de allra finaste de kunde ha råd med. Josefs familj var inte rik så de andra bröderna fick jobba för att de skulle kunna ha råd med mat och kläder, men den yngste sonen som ju var Josef, han behövde inte jobba, han kunde vara hemma med deras fader istället.
En dag när Josef berättar om en dröm han haft, en dröm om att hans bröder i framtiden skulle buga sig för honom så fick bröderna nog. Han var för jobbig och alla vart trötta på honom. Så de lurade ut Josef i öknen och kastade ner honom i en brunn, där fick han sitta utan mat och vatten tills en av bröderna sa; Men vi kan ju inte låta honom sitta där, han kan ju dö, jag vill inte döda min egen bror. Vill ni? Frågade han sina bröder. Och just då kom det förbi en rad full med kameler och köpmän som red dem. Bröderna bestämde sig för att sälja sin bror, sen skulle de slippa se honom mer. Josef vart såld och hade ingen som helst aning om vart han var på väg när han till slut kom fram till ett ställe som heter Egypten. Där såg det likadant ut som hemma, allt var öknen och sand så långt ögat kunde nå, men staden som låg där var större än den han hade bott i innan. Han jobbade och vart sen satt i fängelse, för han som styrde över hela Egypten trodde att Josef var en spion. Han satt i fängelse innanför lås och bom i flera år. Men sen fick han som av ett mirakel komma ut igen. Det var nämligen så att Josef kunde tyda vad folk drömde. Han kunde berätta vad folks drömmar handlade om och vad som skulle hände i framtiden för den som drömt. Så när han som styrde över Egypten och han hette Farao, när han hade haft en dröm så frågade han Josef om han kunde berätta vad den betydde. Och det gjorde Josef utan några som helst problem, han vart berömd för sin gåva och fick komma bort från fängelset för gott. Han fick mat, fina och alltid rena kläder på kroppen. Josef fick också ett jobb som många hade velat ha. Josef vart nu den man som tog hand om folket i och utanför Egypten. Var det någon man skulle fråga om hjälp så var det Josef. Han blev en väldigt populär och känd man i Egypten.
Men sen till slut så vart det ont om mat i hela landet, det hade Josef redan sett han visste redan om det och han hade sparat mat åt hela folket i Egypten och lite extra i nödfall.
Det vart ju inte bara ont om mat i staden utan i hela landet, och så skulle det fortsätta i flera år till, det visste Josef redan. Han visste att hans bröder, som för flera år sedan sålt honom som slav skulle komma till staden och be om att få köpa mat. Han mötte sina bröder, de kände inte igen honom men han kände igen dem. De skulle aldrig ha gissat att det var deras bror Josef som stod där framför dem i fina kläder och tog betalt av dem för maten som de köpte.
Han lurade dem och sa inget om vem han var, han tyckte att det kunde vänta lite. Så nästa gång de kom och skulle köpa mer mat så avslöjade han att han var Josef, att han var deras broder. Bröderna var ju såklart chockade av att se deras yngsta broder stå där. De grät för att de hade ångrat sig och bad Josef om förlåtelse för att de sålt honom för så många år sedan. Josef förlåt dem, han sa att det inte vara deras fel att de sålde honom. Gud visste att Egypten behövde Josef nu när det var så dåligt om mat i landet, så han sa till sina bröder; Var inte ledsna, Gud var den som skickade hit mig, det var inte ni som skickade mig ifrån er. Gud visste att landet skulle få det svårt och att jag skulle kunna hjälpa alla här så han skickade mig i förväg, det var inte erat fel. Det var guds vilja.


Skrev ett brev till Magnus idag, kände för att få ur mig lite om STUM och allt annat han bara måste få reda på. Känslor och så..
Satt säkert i 2½ timme och skrev på lite olika ställen, först inne i andaktsrummet och sen på fönsterbrädan i stora salen och sen på golvet med ryggen mot ett element. Varmt och gosigt. Har inte ens tänkt på hur mycket han faktiskt betyder för mig, tackar dig för din vänskap om du läser detta Magnus! Tack!<3
.
Nej nu ska jag återvända till en ljummen lägenhet (alla element kronglar och ger nästan ingen värme så måste ringa hyresvärden på måndag..) och sätta mig under en filt med en skål VARM soppa och titta på antingen Veronica Mars eller Scrubs.. Har fastnat för båda just nu, vill bara se nästa avsnitt efter nästa... Pengar och cdon.com är ingen bra blandning :P haha

Ha de bra!<3 Puss
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar