torsdag 19 mars 2009

Rättvik <3

Äntligen återigen dags för en liten tur till sköna Rättvik och vackra Stiftsgården. <3 Jag hade anmält mig att vara helgare även denna helg, mest för att jag har så lite att göra som arbetssökande. Tid är något jag har mycket av nuförtiden. När man "helgar", som det så fint heter, uppe i Rättvik, får man hjälpa till i storköket med främsta att göra upplägg, servera och underhålla matsalarna och se till småsaker, samt diska i diskrummet. Jag kan nästan inte komma på något roligare, har varit helgare flera helger förut och i somras var jag som det då kallades "piga" under tre veckor. Underbara tre veckor, man lär känna så mycket nya människor och lära sig ta mera ansvar osv. Nu under tre korta dagar ska jag och en kompis, Lina, upp till Stiftsgården för att träffa människor, umgås, äta mycket mat(vilket de proppar i en där :P) och framför allt jobba! Många kallar mig galen, men även öppen och duktig. Man gör detta och får erfarenheter, man får mat för de dagar man är där, man får ett rum, en säng/dusch... Det är ett gratis jobb, men eftersom man också får resan fram/tillbaka betalad av dem så kostar det ju inte mig något. Bäst av allt, man träffar nya människor. Jag brukar åka upp dit ensam utan att veta om jag kommer känna någon eller ej, för det är det bästa, man lär alltid känna nya människor. Alla på stiftsgården är så lika, man hittar alltid någon att prata med, någon att skratta med. Och ju oftare man är där, ju fler känner man efter ett tag, jag känner flera av volontärerna där så nu åker jag inte längre upp mot ett främmande ställe, man måste våga lite för att kunna komma någonstanns här i livet. Våga! Om det hade varit för fem år sedan skulle jag aldrig satt mig ensam på det där tåget upp mot Rättvik där jag visste att jag inte skulle känna någon. Mot ett ställe som för mig var väldigt kärt men då med folk som jag kände. Inte att åka dit ensam. Ändå har jag gjort det nu minst tre gånger, jag tror det är fyra. Då jag inte kännt någon, då jag varit ensam, men kommit till Stiftsgården och blivit intagen med öppna armar. Bästa stället att vara på, där alla förstår en... Stiftsgården i Rättvik!! <3
God natt :)


(Utsikt från baksidan av Stiftsgården)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar