tisdag 17 mars 2009

Dags att presentera...

Jag ska nu berätta för er om Frälsarkransen, även kallad Livets pärlor.

Pärlorna i kransen är olikfärgade och egenartade. Den har en djupare betydelse än vad du tror. Varje pärla har någonting att berätta, varje pärla har sin egen symbolik och det är vad jag ska berätta om, en pärla åt gången.

Därför startar vi med den största och mest lysande pärlan...

Gudspärlan
Den gyllene pärlan påminner om att det finns någon som alltid är med och som vakar över oss. Gudspärlan är kransens början och slut. Den rymmer livets ursprung och djupaste mening. Det finns en sammanlänkande kraft i livet. Någon som håller allt i sin hand. Någon som vill mig väl. Pärlan symboliserar tro, förundran och tillit. Om Gud finns, är ingenting hopplöst och meningslöst. Vad är viktigt i mitt liv? Ser mina dagar ut som jag vill? Skulle något behöva vara annorlunda? Pärlan påminner mig om det viktiga i tillvaron. Pärlan är den osynliga handen som griper in i våra, den heliga närvaron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar